Uutisia

Klikkaa uutisen otsikkoa niin saat koko jutun näkyviin.

Kuivaniemen kirkon remontti on alkanut

Kuivaniemen kirkko suljetaan korjaustöiden vuoksi 28.10.2019 alken.

Työt on tarkoitus saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Remontin valmistuminen on siirtynyt tammikuulle 2020 lämpöremontissa tarvittavien osien toimitusaikataulun vuoksi. Kokoontumistilana käytetään tilapäisesti Kuivaniemen seurakuntataloa.

Kirkko otetaan käyttöön 15.2.2020 alkaen.

Kuivaniemen kirkko

Nykyisin lämmitykseen käytetään öljyä ja suoraa sähköä. Jatkossa siirrytään maalämmön käyttöön. Muutos on taloudellisesti kannattava ja edullinen myös ympäristönsuojelun kannalta. Työn valmistuttua seurakunnalla ei ole enää lainkaan öljylämmitteisiä rakennuksia.

Kirkon vieressä oleva öljylämmityksen betonibunkkeri puretaan ja öljysäiliö poistetaan. Kirkon viereen porataan neljä kappaletta 250 metrin syvyisiä porakaivoja. Maalämmityslaitteisto tulee sakastin eteiseen ja osin sakastin puolelle. Vesikiertopattereita ei tule vaan lämmitys tapahtuu lämmintä ilmaa puhaltamalla olemassa olevista säleiköistä.

Sakastin eteisen rossipohjalattia uusitaan, jotta se varmuudella kantaa laitteistojen painon.

Alttarialueesta otetaan kaksi askelmaa pois. Alttaripöytä saadaan silloin siirrettyä irti seinästä, jolloin pappi pystyy kaikissa toimituksissa olemaan kasvot seurakuntaan päin.

Hankkeen kustannusarvio on noin 120 000 euroa. Laitteistojen hankintaan, vanhan lämmitysbunkkerin purkamiseen ja porakaivoihin saadaan 20 % valtion energia-avustusta. Muihin muutostöihin voidaan jälkikäteen hakea avustusta Kirkkohallitukselta. Maalämpötyön toteuttaa Teknikomi Oy Utajärveltä. Tarvittavat kirvesmiestyöt tekee Tiiron Raudoituspalvelu Oy.

Lisätietoja vt. talouspäällikkö Simo Paakkola

2019-10-25 13:50:00.0