Arkun kantaja

Hautajaiset

Seurakunnan työntekijöinä olemme apuna ja tukena hautajaisten käytännön järjestelyissä ja suunnittelussa. Meiltä saat myös keskusteluapua surun keskellä.

Jeesus sanoo:

"Mina olen ylösnousemus ja elämä.
Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,
eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.
"
Joh. 11:25-26

Kuolema on osa tätä elämää ja maallisen vaelluksen päätepiste, niin uskomme. Kristinuskon sanoman kautta meillä on toivo jälleennäkemisestä. Surun keskellä on tärkeää ystävien ja läheisten tuki. Surun kohdatessa meidän on kyettävä hoitamaan kuolemaan ja hautaamiseen läheisesti liittyviä asioita.

Hautajaisjärjestelyt voit aloittaa ottamalla yhteyttä vainajan kotiseurakunnan kirkkoherranvirastoon tai sen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, jossa hautajaiset järjestetään. Hautajaisten järjestelyllä ei ole kiire. Mukaan tarvitsette vain esim. vainajan kelakortin, josta käy ilmi hänen henkilötunnuksensa. Täältä löytyvät kaikkien Suomen ev.lut. kirkkojen yhteystiedot.  Kirkkoherranvirastossa sovitaan myös kirkkoon kuulumattomien hautauksista.

Adressit pyydämme toimittamaan suoraan omaisille.

Lisätietoa löytyy alla olevista linkeistä