Iin kirkko

Iin kirkko kesällä

Avoinna sopimuksen mukaan.

Sankarihaudat Iin kirkon pihalla

Talvi- ja jatkosodan iiläiset sankarivainajat on haudattu  kirkkotarhaan, kirkon viereen. Yhteensä 123 iiläistä menetti henkensä sodissa. Arkkitehti U. Heikkinen laati suunnitelman sankarihauta-alueesta, jonne hankitut graniittilevyt luovutettiin seurakunnalle itsenäisyyspäivänä 1951.

Kaatuneiden muistomerkki paljastettin kesällä 1955.

(Lähde: Iin seurakunnan historia 1998)

Nykyinen kahdeksas kirkko rakennettiin vuosina 1949-1950 ja vihittiin käyttöönsä kesäkuun 18 päivänä 1950. Kirkon piirustukset ovat laatineet arkkitehdit Strandberg ja Hytönen. Urut on rakennettu 2008 ja rakentajana oli Saksalainen Paschen - Kiel Orgelebaun. Saarnatuoliveistokset ovat Oskari Jauhiaisen työtä ja niissä on esitettynä evankelistojen symbolit ja Kristus-monogrammi. Valaisimet on suunnitellut taiteilija Lisa Johansson-Pape ja ne on valmistanut Ornon metallitehdas . Kirkonkellot on valmistanut OY Lokomo Tampereella.

Kirkkoon tehtiin peruskorjaus vuosina 1993 - 1995, jolloin mm. kirkonkellojen soitto automatisoitiin ja kirkkotekstiilit uusittiin iiläisin voimin. Kirkon katossa oleva ns. votiivilaiva (lat. votivus, Jumalalle luvattu) on tyypillinen rannikkoseurakunnan kirkoille. Votiivilaivojen historia ulottuu aina keskiajalle asti. Iin kirkko sai laivansa 1990-luvun alkupuolella Iin kotiseutuyhdistyksen lahjoittamana.

Iin kirkon korjaushanke (klikkaa)

Alttaritaulun sanoma

Alttaritaulun on maalannut taiteilija Eero Nelimarkka ja se esittää Jeesusta opettamassa kansaa venheessä.

"Kerran Jeesus taas opetti järven rannalla. Hänen ympärilleen kokoontui niin paljon ihmisiä, että hän siirtyi veneeseen. Hän istui järvellä veneessä, ja väkijoukko oli rannalla." Mark. 4:1.

Jumalan sana, elävä ja voimallinen, kokoaa kuulijakseen monenlaisia  ihmisiä. Löydämme tämän ajan kuulijakunnasta alttaritaulun kuvaamia kuulijoita. Näemme oikealla naisen, jonka kasvot säteilevät iloa, hartaaseen rukoukseen vaipuneen vanhuksen ja mietiskelevän oppineen. Vasemmalla on naisia, joiden mielessä lienevät arjen huolet. Kaiken tämän ylle kohoavat Jeesuksen siunaavat kädet.

Lähetyskynttelikkö

Kynttelikkö muistuttaa Jumalan rakkauden kuulumisesta kaikille ihmisille eri puolilla maailmaa. Kynttelikön pyöreä muoto juontuukin pyöreästä maapallosta. Keskellä on iso Kristus-kynttilä. Pienemmän kynttilän voi halutessaan sytyttää rukouksen merkiksi, lähimmäiselle tai lähetystyölle. Kynttelikön on valmistanut Teuvo Kiiveri.

Urut

Urut on rakentanut Paschen Kiel Orgelbau Sakasasta vuonna 2008. Urut ovat kaksisormioiset ja soitto- ja hallintakoneistoltaan mekaaniset. Niissä on 23 äänikertaa ja kuusi siirtoäänikertaa.

Pekka Vesaisen patsas

Pekka Vesainen, iiläinen talollinen ja sissipäällikkö, on syntynyt Iin pitäjän Kiimingin kylässä (nykyisessä Ylikiimingissä) noin 1550, kuollut 1620. Vuoden 1500 loppupuolella Vesainen oli johtajana niillä kostoretkillä, joita pohjalaiset tekivät rajantakaiseen Karjalaan. Ennen kaikkea hän tuli kuuluisaksi puolustaessaan kotiseutua venäläisten lukuisia hävitys- ja ryöstöretkiä vastaan. Iiläiset pystyttivät Vesaisen muistoksi kirkon itäisellä sivustalla olevan Kalervo Kallion veistämän patsaan, joka esittää aikansa sota-asuun pukeutunutta jylhää talonpoikaa. Patsas valmistui vuonna 1940, mutta nostettiin jalustalleen kirkon valmistuttua vuonna 1950.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

ti 26.3. klo 18.00

Pääsiäisvaellus kaikille avoimet kierrokset klo 18.00 ja 18.30

Tervetuloa pääsiäisvaellukselle lapset ja aikuiset! Vaelluskierrokset alkavat klo 18.00 ja 18.30
ke 27.3. klo 10.30

Puistotie 2, 91100 Ii

Perhekerholaisten, päiväkerholaisten ja kaikkien perheiden pääsiäisvaellus

Tervetuloa pääsiäisvaellukselle perhekerholaiset, päiväkerholaiset ja kaikki perheet!
to 28.3. klo 19.00

pe 29.3. klo 10.00