Olhavan hautausmaa

Kiuttulantie 71, 91140 Olhava

Olhavan hautausmaa sijaitsee luonnonkauniilla paikalla kangasmetsässä. Matkaa Olhavan seurakuntatalolta tulee n. 1,5 km ja Iin kirkolta n. 24 km. Olhavan hautausmaa on otettu käyttöön vuonna 1923, kun joukko aktiiviisia yli- ja ala-olhavalaisia sitä vaativat Iin kirkonkokouksessa 1917. Kirkkovaltuuston päätöksellä vuonna 1932 hautausmaa kartoitettiin ja kortistoitiin, jolloin seurakunta ryhtyi pitämään kirjaa hautauksista.

Hautausmaalla on Olhavalaisten sankarivainajien haudat ja veteraanien muistomerkki. Arkkitehti U. Heikkinen on laatinut suunnitelman sankarihauta-alueesta ja muistomerkki on asennettu kesällä 1955. Hautausmaalla on noin 710 hautaa, joihin on haudattu n 1220 vainajaa.

Hautapaikka

Hautapaikan näytöt ja haudan kaivuut sovitaan seurakuntamestareiden kanssa.

Hautapaikka käsittää yhden arkkuhautapaikan ja sen päällä on kahdeksan uurnahautapaikkaa.

Reunakivet

Osastojen 1-4 eli ns. vanhan hautausmaan alueella hautapaikat saa reunustaa reunakivellä. (Olhavan hautausmaan käyttösuunnitelma, KV 15.8.1991)

Hautojen hoidot täältä.

Pysäköinti Pysäköinti