Kruununsaaren hautausmaa

Iin hautausmaa

Kruununsaaren hautausmaa

Kruununsaari, 91100 Ii

Kruununsaaressa pääkäytävän varrella sijaitsee muistomerkki sotiemme veteraanien muistolle.

Muistomerkki sotiemme veteraanien muistolle

Sekä muistomerkki muualle haudattujen läheisten muistamista varten.

Läheisen muistolle

Muistomerkki Sanna Koiviston veistos

"Lapselle jota emme koskaan saaneet"

"Lapselle jonka saimme pitää vain vähän aikaa"

Muistomerkki "Lapselle jota emme koskaan saaaneet tai saimme pitää vain vähän aikaa"

Kruununsaaren hautausmaa sijaitsee Iijoella Puodinkosken ja Helsingin kosken välisessä saaressa.

Hautausmaa on ollut käytössä vuodesta 1810 alkaen. Kirkkovaltuuston päätöksellä vuonna 1932 hautausmaa kartoitettiin ja kortistoitiin, jolloin seurakunta ryhtyi pitämään kirjaa hautauksista. Vuonna 1957 rakennettiin valtatie 4 sillat jolloin kulku hautausmaalle helpottui. Hautoja hautausmaalla on noin 3000, joihin on haudattu n 5070 vainajaa.

Hautapaikat

Hautapaikkojen näytöt ja haudankaivuut sovitaan seurakuntamestareiden kanssa.

Hautapaikka käsittää yhden arkkuhautapaikan ja sen päällä on kahdeksan uurnahautapaikkaa.

Hautamuistomerkki

Kruununsaaren hautausmaalle yhden arkkuhautapaikan (1m * 2m) muistomerkin mitoiksi on määritelty vuonna 1974 seuraavaa:

• Jalkakiven korkeus edestä katsottuna 200 mm ja maanpinnalla näkyvä osa n 180mm.  Yläpuolelta katsottuna 250 mm * 980 mm.
  • Hautakivi korkeus 450 mm ja leveys 650 mm. Kiven paksuus 175mm.

Reunakivet

Hautoja tällä hautausmaalla ei saa enää reunustaa reunakivillä. (Kruununsaaren hautausmaan käyttösuunnitelma 29.6.1994)

Hautausmaan kartta

Hautojen hoidot täältä.