Uutisia

Klikkaa uutisen otsikkoa niin saat koko jutun näkyviin.

KASTEPUU KERTOO SEURAKUNNAN KASVUSTA

Iin kirkossa on tänä keväänä otettu käyttöön kastepuu.
IMG_0885_L.jpg

Kastepuuhun laitetaan kaikkien Iin seurakunnan jäseneksi kastettujen nimet. Nimikoidut vaneriset lehdet asetetaan puuhun, kun kastettujen nimet luetaan esirukouksessa jumalanpalveluksen yhteydessä. Puuhun ei ripusteta pelkästään lasten nimiä, vaan myös aikuisena seurakunnan jäseneksi kastettujen nimet. Kastepuu kuvaa seurakuntaa. Kun seurakuntaan liittyy uusi jäsen kasteen kautta, on kuin seurakuntapuuhun puhkeaisi uusi lehti.

Kastepuuhun laitettavan lehden vihreä väri kuvastaa uutta elämää ja kasvua. Lehden sydämen muoto puhuu puolestaan rakkaudesta. Jokainen saa olla seurakunnassa paitsi rakkauden ympäröimä, myös itse välittää muille Jumalan rakkautta.

Kirkollisissa toimituksissa valkoista väriä voidaan käyttää kasteen yhteydessä. Rungon valkoinen väri kertoo ilosta, kiitoksesta ja autuudesta. Se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symboli. Seurakunnasta onkin sanottu, että se on pyhien joukko.

Kastepuu kartuttaa lehtiä kastettujen kirkkopyhästä seuraavaan kastettujen kirkkopyhään, jonka jälkeen se tyhjennetään. Kastettujen kirkkopyhänä pidetään perhemessu, johon kutsutaan erityisesti vuoden aikana kastettujen perheitä. Silloin he saavat hakea oman lehtensä muistoksi itselleen. Lehden voi noutaa myöhemminkin, ellei juuri silloin pääse kirkkoon.

Kastepuun on suunnitellut ja valmistanut Iin seurakunnan seurakuntamestari Anna-Liisa Berg. Kastepuu sai mallinsa kirkon läheisyydessä olevasta puustosta. ”Se ei ole puhtaasti mänty, eikä puhtaasti koivu”, hän kertoo. Kastepuun runko muistuttaa koivun runkoa, lehvistö puolestaan mäntyä.

2016-04-14 12:11:00.0