Klikkaa uutisen otsikkoa niin saat koko jutun näkyviin.

Hoksauta minut! -korttikampanja yksinäisten vanhusten löytämiseksi.

Ikäihminen voi kokea yksinäisyyttä ja turvattomuutta tai ikäihmisen kohdalla elämäntilanne voi olla muuten haasteellinen. Tällöin hänelle voi antaa yhteydenottokortin, jonka hän voi itse maksutta postittaa. Kortin vastaanottajataho ottaa ikäihmiseen yhteyttä parin viikon sisällä.

Kortteja löytyy Iin kirkkoherranvirastosta, apteekista sekä kirjastosta ja paikkoja voi tulla vielä lisää.

Vanhus laulaa virsiä ja hänen nuori auttaja kääntää sivua.

Kuva: Kirkonkuvapankki / Vilja Tamminen

Apua ikäihmisille

Kun kohtaat vanhuksia, onko sinulle herännyt huoli, miten joku ikäihminen selviytyy kotona? Oletko kaivannut yhteydenottotahoa, josta voisi olla apua kotona asuvalle, paljon yksin aikaa viettävälle ja kuuntelijaa kaipaavalle ikäihmiselle?

Sosiaali- ja terveyspalvelut kohtaavat enenevässä määrin edellä mainitussa elämäntilanteessa olevia vanhuksia. Tällöin heihin on jo syntynyt jonkinlainen kontakti ja he pääsevät julkisten palvelujen piiriin.

Lisäksi meistä jokainen voi olla mukana arvokkaan vanhuuden turvaamisessa yksinkertaisesti kysymällä yksinäiseltä ”mitä sinulle kuuluu?”

Vastaanottajaksi voit valita Iin seurakunnan tai Oulunkaaren Iin Vanhuspalvelut.

Lisätietoja diakoniatyöntekijöiltä Sanna Karppinen p. 040 7376 955 tai Piritta Aatsinki p. 040 7182 297.

IkäArvokas-hanke

Kirkkopalvelujen ja ODL:n Ikäarvokas-hanke (2018-2021) levittää Yhteisvastuu-keräyksen tuotoilla aiemmin kehitettyä etsivän ja löytävän vanhustyön mallia.

2020-11-10 09:22:00.0