Klikkaa uutisen otsikkoa niin saat koko jutun näkyviin.

Uusi nimilaki 1.1.2019 alkaen

Etunimien enimmäismäärä muuttuu. Lapsen nimitietojen rekisteröintiaika muuttuu kahdesta kuukaudesta kolmeen kuukauteen. Sukunimelle enemmän vaihtoehtoja. Vihittävien pitää jatkossa valita sukunimensä jo avioliiton esteiden tutkintavaiheessa.
Tonttuvauva makaa mahallaan viltin päällä.

Lapsen etunimi

Etunimiä voi uuden lain myötä antaa neljä aiemman kolmen sijaan.

Sukunimi

Sukunimien mahdolliset yhdistelmänimet monipuolistuvat. Vihittävien pitää jatkossa valita sukunimensä jo avioliiton esteiden tutkintavaiheessa.

Maistraatti vastaa nimiasioista

Seurakuntien on hyvissä ajoin ennen kastetta selvitettävä annettavien nimien lainmukaisuus. Mikäli nimiasioissa on epäselvyyksiä on asia siirrettävä maistraatin käsittelyyn, joka tarvittaessa pyytää lausunnon oikeusministeriön toimialaan kuuluvalta nimilautakunnalta. Maistraatti käsittelee asian kiireellisenä, jonka jälkeen maistraatti ilmoittaa seurakunnalle ja huoltajille nimiasian ratkaisuista.

Klikkaa lisätietoja

2018-12-20 13:46:00.0