Apua ja tukea

TALOUDELLINEN TUKI

- ajanvarauspuhelin on tällä hetkellä poissa käytöstä

- avautumisesta ilmoitetaan myöhemmin

Iin seurakunnan työntekijät tahtovat kulkea rinnalla, auttaa ja tukea kun sinulla on vaikeaa.

Voit olla yhteydessä diakoniatyöntekijään mm. seuraavien asioiden kohdatessa:
- yksinäisyydessä
- vaikeassa elämäntilanteessa
- ihmissuhdeongelmissa
- hengellisissä kysymyksissä
- terveys- / sairauskysymyksissä

Ota rohkeasti yhteyttä elämän iloissa ja suruissa! Diakoniatyöntekijät ovat paikalla Iin seurakuntatalolla tai Kuivaniemen palvelupisteessä sopimuksen mukaan.

diakonissa Sanna Karppinen p. 040 7376 955 (Ii ja Jakkukylä)

diakoni Sanna Mäenpää p. 040 7182 297 (Kuivaniemi, Oijärvi ja Olhava).

perhetyöntekijä Irmeli Hietapelto p. 0400 541 319

Kotikäynnit

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynnille voit pyytää pappia, diakoniatyöntekijää tai perhetyöntekijää. Kotikäynneillä halutaan kohdata ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin. Voit aina pyytää seurakunnan työntekijää vierailemaan kotona, laitoksessa tai sairaalassa, joko juhlistamaan merkkipäivää tai muuten vain keskustelemaan elämän menosta. Toivomme kuitenkin, että pyynnöt tulevat tarpeeksi ajoissa.

Vuodeosasto ja terveyskeskussairaala

Seurakunnan työntekijät ovat säännöllisesti paikalla myös vuodeosastolla ja terveyskeskussairaalassa Iissä ja Kuivaniemellä.

Yhteisvastuun sydänlogo Yhteisvastuukeräys

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.

Norjanangervon pitkä ja valkoinen kukkavana
Kuva Irina Häyrynen

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille