Klikkaa uutisen otsikkoa niin saat koko jutun näkyviin.

Karhun leirikeskuksen kehittäminen

Kirkkovaltuusto on tehnyt päätöksen 12.10.2017 kokouksessaan käynnistää Karhun leirikeskuksen hankesuunnitelman laatimisen.

Kuva vanhasta punamullalla maalatusta Karhun leirikeskuksen rakennuksesta.

Kiinteistötyöryhmä on tehnyt 24.8.2017 aloitteen, että Karhun leirikeskusta lähdettäisiin kehittämään niin, että seurakunta pystyy tarjoamaan leireille ja muuhunkin käyttöön nykyaikaiset, turvalliset ja viihtyisät tilat.

Käyttömahdollisuudet paranevat oleellisesti, kun syksyllä 2017 Karhuun saadaan kiinteä tieyhteys. Todennäköisesti Karhuun saadaan lähivuosina myös viemäröinti saaren keskiosan kaavoituksen myötä. Leirikeskuksen alueella on käytettävissä maata 3 – 4 hehtaaria.

Leirikeskukseen tarvitaan nykyaikainen huoltorakennus, jossa on ruokailutila/juhlasali jopa 100 osallistujalle, riittävä laitoskeittiö sekä sauna- ja takkahuonetilat.

Majoitusta varten voidaan rakentaa esim. kolme hirsimökkiä, joihin kuhunkin voidaan majoittaa 8 leiriläistä. Mökit voidaan tehdä ilman mukavuuksia niin, että ne voidaan jättää talveksi kylmilleen. Majoituskäyttö rajoittuisi lämpimään vuodenaikaan. Majoitustilaa on lisäksi vanhan päärakennuksen kahdessa alakerran huoneessa noin 10 leiriläiselle. Mahdollisesti vanhan päärakennuksen keittiöstäkin voisi tehdä majoitustilaa. Normaalileirillä majoitustarve on 30 – 35 vuodepaikkaa sisältäen sekä leiriläiset että henkilökunnan.

Niemekkeelle joen ja meren liitoskohtaan voitaisiin rakentaa kesäkappeli esim. 30 – 40 osallistujaa varten.

Vanhojen rakennusten kunto on tarpeen inventoida. Vesikattojen uusiminen on tarpeen suorittaa ensi tilassa tien valmistuttua. Uusimisesta on jo olemassa syksyllä 2016 laaditut suunnitelmat, jotka odottavat sillan valmistumista. Päärakennus on kohtalaisen hyvässä kunnossa ja sitä voidaan hyödyntää jatkossakin. Myöskin ns. karhukämppää voidaan käyttää. Nuotiokotaa voidaan kehittää niin, että siitä saadaan näköala ulos. Ns. Repolan maja on huonossa kunnossa, joten sen purkaminen voi olla tarkoituksenmukaista.

Kysymyksessä on seurakunnan voimavaroihin nähden hyvin mittava hanke. Hankkeen toteuttamisedellytykset on syytä selvittää perusteellisesti. Ensi vaiheessa on syytä laatia hankesuunnitelma, jossa selvitellään nykyisten rakennusten hyödyntämismahdollisuudet sekä edellytykset uusien rakennusten saamiselle. Hankesuunnitteluvaiheessa luonnostellaan uusien rakennusten sijoittelua ja mitoituksia ja vanhojen rakennusten käyttöä. Hankesuunnitteluvaiheessa laaditaan alustava kustannusarvio.

2017-12-13 08:52:00.0