Kappeli

Puistotie 3, 91100 Ii

Lisätietoja ja varaukset kirkkoherranvirastosta p. 040 8480 078

Ikoniristi ja ikonit

Ikoniristi on saanut innotuksensa vuonna 2009 Iin Haminassa sijaitsevasta hautalöydöksestä.  Hautaan oli haudattu noin 30 - vuotias nainen. Naisen kaulassa oli metallinen risti, jonka molemmilla puolilla oli ikoniaiheita.  Hauta ajoittuu noin 1400-luvun puoliväliin eli on noin 600 vuotta vanha.  Risti on tutkimusten mukaan valmistettu Keski-Venäjällä lähellä Moskovaan.  Vastaavia ristejä on löynyt  Suomesta ennen Iin Haminan ristiä vain yksi (Kuusamon Yli-Pöiliölammalta).

Ikoniristissä olevat ikonit kuvaavat: ylhäällä Pyhän Kolminaisuuden ikoni, keskellä Kristus Pantokratos, vasemmalla Neitsyt Maria ja oikealla Johannes Edelläkävijä eli Johannes Kastaja.  Nämä ikoniaiheet on soveltaen otettu löytyneen ristin etupuolelta.

Kappelissa olevat kolme muuta ikonia ovat saaneet aiheensa ristin toiselta puolelta.  Ne kuvaavat kerubeja ja serafeja sekä Neitsyt Mariaa (Ennusmerkin Jumalan Äiti - ikoni).

Kappelista avautuu upeat näkymät Iijoelle. Seinää koristaa ikonikurssilaisten valmistama Ikoniristi ja kolme ikonia.

Kappeliin mahtuu noin 30 henkilöä ja tiloja käytetään pienimuotoisiin vihkimisiin, kasteisiin ja kokouksiin. Tiedustelut ja varaukset kirkkoherranvirastosta. Tilojemme hinnasto löytyy täältä.

Sisäänkäynti kappeliin ja virastoon

Esteetön kulku Esteetön kulku